Project Afgerond

Rijkswaterstaat | Groter lerend vermogen op biobased vrijplaats Nieuw-Zwanenburg

Circulair en biobased bouwen Nieuwe waarden Mensen verbinden & begeleiden

De uitdaging

Hoeve Nieuw-Zwanenburg is een oude boerderij in Noord-Brabant. Rijkswaterstaat kocht het als praktijkplek voor experimenten met biobased materialen in bouwwerken zoals bruggen en viaducten. Op de boerderij werken ambtenaren, ontwerpers, boeren e.a. samen aan het telen en toepassen van biobased materialen. Zij noemen zichzelf gildemeesters.

Op deze plek ontstaat leren vooral door te doen. De vraag: hoe vergroot je het lerend vermogen? Hoe kunnen deze intuïtief werkende experts bewust leren, reflecteren en bijsturen?

Het team

Dieke Schutjens (zij/ haar)

Transitiemaker

Partner(s)

Onze oplossing

Samen met TNO Vector begeleidden we de gildemeesters in het toepassen van twee werkvormen op basis van reflexieve monitoring: een methode die helpt om bewust te leren in complexe en dynamische transitieprocessen. Iets waar we bij Squarewise veel ervaring mee hebben. (Eigenlijk doen we niet anders!)

De gekozen werkvormen passen goed bij de context van de gildemeesters – weinig tijd, veel energie, en een sterke focus op praktijk en eigenaarschap:

  • Een dynamische leeragenda, om leervragen en bijbehorende acties zichtbaar te maken;
  • Een intervisievorm rondom sleutelmomenten, waarin individuen hun ervaringen delen en van elkaar leren.

Beide werkvormen zijn door de groep getest, aangepast en uiteindelijk vastgelegd in een compacte handleiding. Zodat de gildemeesters hier zelf mee verder kunnen, zonder externe begeleiding.

Het project was onderdeel van een groter onderzoek, waarin TNO Vector de werkwijze van de gildemeesters in kaart bracht.

  • Behoeftes ophalen en werkvormen kiezen

    Hoe werken de gildemeesters samen? Welke werkvormen uit reflexieve monitoring sluiten aan op hun werkwijze?
  • Werkvormen testen

    Werken de werkvormen in de praktijk?
  • Fijnslijpen en overdragen

    De werkvormen zijn aangescherpt en vastgelegd in een handleiding, zodat de groep zelf verder kan.