Project 2023 - heden

Stro-inblaascoalitie | Van kip-ei naar werkende keten voor biobased isoleren

Circulair en biobased bouwen Mensen verbinden & begeleiden Vernieuwing realiseren

De uitdaging

Een nieuwe markt creëren – zoals die voor biobased isolatie – is een kip-ei-vraagstuk. Er komt pas vraag als er aanbod is, en omgekeerd. In de bouw wordt de bal voor verandering vaak bij overheden of andere opdrachtgevers gelegd. Wij draaien het om: we beginnen aan de aanbodkant!

Samen met een coalitie van aanbieders hebben we de stro-inblaascoalitie opgericht. Het doel? Over drie jaar honderden woningen per dag isoleren met stro en andere biobased materialen. Met steun van de provincie Zuid-Holland bouwen we aan voldoende uitvoeringscapaciteit om dat mogelijk te maken.

Het team

Khymo Moestadja (zij/haar)

Transitiemaker

Charlotte Derksen (zij/ haar)

Transitiemaker

Inger van Dooren (zij/ haar)

Transitiemaker

Partner(s)

provincie zuid-holland

Onze oplossing

Squarewise is kwartiermaker, verbinder en projectleider van de coalitie. Mét inhoudelijke kennis van biobased bouwen – van teelt tot toepassing. We brengen partijen bij elkaar, bouwen aan vertrouwen en zorgen dat ze elkaars taal leren spreken. Tegelijk houden we contact met andere spelers in Zuid-Holland die (nog) geen deel uitmaken van de coalitie, maar wel van belang zijn in het veld.

  • Een coalitie van doeners opzetten

    We brachten aanbieders samen, dienden een succesvolle subsidieaanvraag in en zetten een sterke samenwerking op. Squarewise nam, en neemt, het voortouw in het organiseren en verbinden.
  • Aanbod en uitvoering mogelijk maken

    We leiden uitvoerders op, onder andere met de Vakgroep Strobouw, zodat zij straks willen én kunnen inblazen met biobased isolatiemateriaal. We schaffen inblaasmachines aan die vakmensen tegen gereduceerd tarief kunnen gebruiken. We richten een loket in voor boeren die stro of miscanthus willen leveren. En we betrekken mbo- en hbo-instellingen bij bijscholingscursussen, zodat nieuwe vakmensen straks kennis hebben van inblazen. Zo bouwen we aan kennis, ketens en uitvoeringscapaciteit.
  • Vraag creëren in de markt

    We ontwikkelen een bewonerscampagne via We ontwikkelen een publiekscampagne via gemeenten en energieloketten om bewoners te informeren over de voordelen van biobased isolatie – zoals gezondheid, comfort en klimaatwinst. Ook laten we woningcorporaties via testopstellingen en praktijkvoorbeelden zien hoe aantrekkelijk en haalbaar isoleren met (tarwe-)stro en miscanthus is. Zo bouwen we aan bekendheid, vertrouwen én vraag.

DEZE PARTIJEN VORMEN DE STRO-INBLAASCOALITIE

De coalitie bestaat uit Isoleerbewust, The Green Village, VORM Holding, Van Wijnen, VLOK, en de branchevereniging voor vakmensen. (En wijzelf dus!)

In deze video vertellen collega’s Khymo Moestadja en Charlotte Derksen meer over de coalitie:

Accepteer marketing cookies
om deze video te bekijken.